Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Tuesday, March 23, 2010

Memahami muallaf



Ketika berkesempatan bertemu seorang sahabat,Lee di Pulau Pinang baru2 ini, beliau bkongsi satu kisah lucu yg dialaminya.

Menurutnya, beliau tidak menukar namanya kpd dlm bahasa Arab dan mengekalkan apa yg telah dinamakan oleh keluarganya sebelum beliau menemui Islam.

Ketika majlis akad nikahnya dgn seorg wanita Melayu setahun lalu, saksi2 perkahwinannya berbisik sesama mereka kononnya bimbang beliau akan melarikan anak2 mereka nanti selepas berkahwin krn beliau tidak menukar namanya kpd nama Islam atau bahasa Arab sebagaimana biasa dan ber Bin kn Abdullah.





Menukar nama merupakan satu isu yg sensitf bagi masyarakat Cina. Ini kerana ia membawa nama asal usul keturunan mana dan dari generasi ke berapa seseorang itu.

Dalam Islam, menukar nama kepada dalam bahasa Arab tidak diwajibkan. Nama seserog Muslim itu hendaklah membawa maksud yang baik. Tk kira dalam apa bahasa sekalipun dan tidak semestinya dalam bahasa Arab.

Apa yang lebih penting memberi pemahaman Tauhid terlebih dahulu.

Juga kita silap bilamana mempersoalkan samada mereka sudah 'potong' atau belum sedangkan mengenali Allah itu lebih utama berbanding soal itu - pd peringkat awal memeluk Islam

Selepas akidah mantap, barulah kita memasukkan elemen2 fiqh yg sesuai dgn tahap seseorg mukalaf tersebut.

Jadi, apabila datang seseorg yg berminat ttg Islam, jgn bercerita dulu soal puasa, zakat, solat, haji dan sebagainya. Juga tk perlu sentuh soal potong dan menukar nama.

Yang lebih pentng, kukuhkan akidah saudara kita dgn asas mentauhidkan Allah.



Wallahualam bisawab



6 comments:

Cik rama-rama said...

betul2

mamai said...

yang nak masuk islam tu orangnya bukan nama dia.....

kita sering bercerita tentang perkara yang susah tentang islam tapi tidak kepada perkara yang memudahkan islam...

triple x malaya said...

islam tu sesungguhnye adalah suci dan indah..

Dove said...

bersamalah kita menjaga martabat agama yang suci ni..

Afzainizam said...

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan
Salam dari kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

moga berkat usaha anda. Allah jua balas.... Entry ini amat bagus sekali tentang keindahan islam... jika orang memahami...

Mohd Shahrul Hafizi said...

U-sup:

tersentap aku.

You may interest

Blog Widget by LinkWithin