Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Wednesday, March 3, 2010

Benarkah Al-Quran lebih memuliakan Jesus berbanding Muhammad?


Soalan:


di dalam Al-Quran hanya menyebut tentang Nabi Muhammad sebanyak 5x shj tp Nabi Isa sebyk 25x, jd disini mereka (orang2 kristian) katakan Nabi Isa lebih hebat ..


source: abumeow@yahoogroups


Jawapan:



1) Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW.




Apabila kita bercakap dengan seseorang, kita jarang sekali menyebut nama orang tersebut. Kita akan lebih menggunakan kata ganti nama kedua seperti 'awak,' 'anda,' 'you,' 'kamu,' dan sebagainya. Tetapi apabila kita bercakap berkaitan dengan pihak ketiga, kita akan lebih menggunakan nama orang tersebut.


Dalam kes ini, al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Itulah sebabnya nama Nabi Muhammad kurang digunakan. Tetapi banyak kata ganti nama kedua seperti 'kamu' yang merujuk kepada Nabi Muhammad. Apabila Allah bercakap tentang Nabi Isa AS, nama baginda digunakan kerana beliau adalah pihak yang ketiga.


2) Adakah syaitan lebih hebat??


Di dalam al-Quran dan juga bible, syaitan lebih banyak kali disebut/diulang jika dibandingkan dengan nabi Isa AS. Adakah ini bermakna syaitan lebih hebat??


Sebenarnya logik ini tidak boleh dipakai. Bilangan ulangan (repetition) nama seseorang tidak menunjukkan siapa yang lebih hebat.
nota:
Isa ibnu Maryam merupakn sebahagian dr rasul Allah. sebarang jwpn kpd non muslim atau penjelasan mengenainya hendaklah tidak merendahkn atau membandingkn kedua2nya. soalan di atas selalunya digunakn oleh golongan yg mahu menjatuhkn Islam. Apabila kita terperangkp dn menjawab Muhammad lebih hebat, ini bermakna kita telah merendah dn membeza2kn nabi utusan Allah. Hanya Dia yg layak menilai. dan hanya Dia yg mengetahui

5 comments:

mamai said...

kalau bergantung pada bilnagan sahaja itu bukan kayu pengukurnya

Wawan Saini said...

salam sahabat..
sekali lagi maklumat yang menarik..
yeah..
bilangan cuma angka.
yang penting..
kedudukan yang sebenar pada mata dia;

myQza said...

syukran ya yusuf!!

singkong panggang said...

:)

yusuf mujahidin ™ said...

bro mamai

yg jelas, Dia mengetahui
=)


safwan

salam sahabat,
kedua2nya suri teladan. hanya Dia yg menilai selebihnya.

terima kasih. moga sehat slalu


tedi

=)
syukrn ats ziarah tedi


mint

=)

You may interest

Blog Widget by LinkWithin