Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Thursday, March 18, 2010

Atheist and Freethinker

ramai dr cerdik pndai memilih utk menjadi free thinker dan atheist.

Siapa dia atheist?
merujuk kpd golongan yang tidak percaya kewujudan Tuhan sebagai Pencipta alam. percaya alam wujud dgn sendirinya.

Free thinker pula merupakan golongan yang menerima kewujudan Pencipta tetapi memilih jalan tengah dengan tidak percaya kepada agama. mereka juga beranggapan agama itu sama saja.

Kedua2 golongan ini mempunyai 2 kitab yakni sains dan logik



bagi atheist yang tk percayakan kewujudan Tuhan, mereka percaya alam ini terjadi dengan sendirinya. muncul lah teori evolusi Charles Darwin yang percaya manusia berasal dari beruk.

Sains membuktikan alam ini mempunyai pencipta. Bagaimana kita boleh buktikan?




Pertama, sebagai contoh, sebuah mesin secanggih ini dicipta oleh seorang saintis. Persoalannya, siapakah yang tahu menggerakkan mesin ini?

Jawapannya : pencipta mesin terbabit.

Bagaimana pula dengan alam?

siapakah yang tahu menggerakkan alam ini?

Jawapannya : Pencipta alam ini.

Logik bukan?

Siapakah pula Pencipta alam ini?

Dalam Al Quran Allah ada menerangkan mengenai matahari, bentuk mukabumi, peringkat kejadian manusia dan sebagainya lebih 1400 tahun lalu.

Saintis dahulu mendakwa bumi ini rata. tapi Al Quran yang diturunkan 1400 tahun lalu menerangkan bahawa bumi ini sfera dan diperumpamakan sperti telur burung unta.



Tidakkah kamu memperhatikan, bahawa sesungguhnya Allah memasukkan malam kedalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam.
(Surah Luqman : 29)

"Memasukkan" di sini bermaksud Allah S.W.T. menukarkan malam kepada siang dan siang kepada malam secara perlahan-lahan. Fenomena ini hanya boleh berlaku sekiranya dunia ini berbentuk sfera. Jika dunia ini rata, pastinya pertukaran malam kepada siang dan siang kepada malam akan berlaku secara tiba-tiba..

Ayat Al-Quran di bawah juga menceritakan tentang dunia yang berbentuk sfera.

Dia menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar ; Dia menutupkan malam atas siang dan menutupkan siang atas malam.
(Surah Az-Zumar: 5)


Perkataan Arab yang digunakan di sini ialah "kawwara" yang bermaksud menutup, sebagaimana serban menutup kepala. Penutupan secara "kawwara" yang bersilih ganti hanya boleh berlaku jika dunia ini berbentuk sfera.

Dunia ini sebenarnya bukanlah bulat seperti bola, tetapi "Geo-Spherical", iaitu dunia ini mendatar di Kutub Utara dan Selatan. Ini dijelaskan dalam ayat Al-Quran di bawah;

(Dan bumi sesudah itu dihamparkan-Nya)
(Surah An-Naazi 'aat: 30)

Perkataan Arab "dahaaha" di sini bermaksud telur burung unta. la juga bermaksud sesuatu yang luas terbentang ( seperti dalam tafsiran, Yusuf Ali). Bentuk telur burung unta pula menyerupai bentuk bumi, iaitu bentuk "Geo-Spherical".

Oleh itu, Al-Quran dengan tepatnya menjelaskan bentuk sebenar bumi, walaupun manusia pada masa Al-Quran diturunkan mempercayai bahawa dunia ini berbentuk datar.


Siapakah yang mungkin mengetahui ttg mekanisme menggerakkan alam ini jika bukan Pencipta?

Point kedua, sains membuktikan bahawa siapa layak jadi Tuhan dan siapa tidak.

Sains membuktikan bahawa alam ini mempunyai jisim, masa dan ruang (time, mass and space)
sekiranya kita kecutkan alam ini, membutktikan bahawa semua yang ada di alam ini tidak layak diangkat sebagai Tuhan kerana punya jisim, masa dan ruang. betul?

Allah wujud sebelum, selepas dan semasa alam dicipta. sedangkan apa yg disembah oleh manusia hari ini (baca : bukan Islam) terikat dengan jisim, masa dan ruang.

Sains sendiri membuktkan bahawa semua ini tidak layak disembah melainkan sesuatu yg diluar 3 elemen tadi.

kita setuju, God not bounded by time.

Sudah tentu, Allah adalah pencipta kerana Allah tidak terikat dengan jisim, masa dan ruang.

Sebagai contoh, Jesus mempunyai jisim, ruang dan masa.

Jesus dilahirkan (masa:permulaan)
Jesus membesar (jisim & ruang : ketinggian, berat badan)

jadi, Jesus tidak layak disembah sebagai Tuhan.

Begitu juga dengan sembahan2 lain kerana terbukti punya elemen2 tadi.

Sains dan logik telah membuktikan bahawa siapa layak menjadi Pencipta dan siapa tidak dan tanda2 kewujudan Tuhan yakni Allahu Ahad.

Wallahualam bisawab



credit: Harun Yahya




6 comments:

Mohd Shahrul Hafizi said...

Sup:

Dah pandai sangat pun bahaya jugak kan. Sampai dia rasa semuanya kena ikut sains.

mamai said...

bila terlalu bijak berkata sehingga akal itu nampak seperti tiada

Wawan Saini said...

salam sahabat..
islam dan sains mmg ada kaitan bukan.
terima kasih sekali lagi berkongsi.

Anonymous said...

kdg2 diorg keliru














aku ade novel kisah benar semalaman dgn gadis atheist


















suke bc citer tuh
huhu










at last, dia Islam dgn sebenar2nya

Anonymous said...

Aslmkm.
Hmmmm ... ini mmg masaalah tp restricted to org2 yg sudah berpendirian begitu ... mereka yg dlm kesesatan juga ternyata tdk mudah dilentur ... dlm keadaan begitu, kita ikut Sunnah Rasul SAW: ugama Islam tdk dipaksakan kpd manusia! Sesuai dgn Firman Allah SWT:
" ... katakan ... 'Saya hanya diperintah untuk menyembah Tuhan ... Saya hanya seorang pemberi ingatan ... Segala puji bagi Allah' ..."
Biarlah kita melakukan segala yg terbaik sp diserukan dlm Wahyu, dan berdoa ... semoga Allah SWT membuka hati mereka utk beriman, amin.

Anonymous said...

Aslmkm.
Hmmm ... Kak G juga yg dtg lg ni :)
Sekadar membalas ziarah la pulak ... hehe.

You may interest

Blog Widget by LinkWithin