Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Wednesday, September 16, 2009

Kenali pandemik M.U.R.T.A.D


Aslmualaikum warahmatullahiwabarakatuh

Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga dan sahabat baginda.

Umum tahu dan arif mengenai kes2 murtad yg menjadi2 dikalangan masyarakat Islam di negara ini. Biarpun satu kes sehari dibandingkan dgn berbelas juta umat Islam di Malaysia, kes murtad harus diperangi ke akar umbi.

Dari sudut perundangan, kita (umat Islam) telah kalah sebelum bertanding. Perlembagaan Persekutuan yg kita junjung ini adalah duri dalam daging dlm pada menegah anak2, saudara malah kita sendiri keluar dari agama Allah ini.

Beberapa tahun lalu, saudari Azlina Jailani memohon digugurkan dari Mykad, status agama Islamnya. Keputusan Mahkamah Persekutuan ketika itu menolak permohonan Azlina atau nama barunya, Lina Joy. Biarpun kalah, mereka sebenarnya telah menang secara moral. Umat Islam yg murtad cuma tidak boleh menukar status agama pada Mykad namun boleh kekal murtad tnpa sebarang tindakan oleh pihak berwajib.

Siapa agaknya harus dipersalahkn?


Mengenali agama Kristian.

Agama Kristian pada asasnya merupakan agama yg tidak pernah di dengari atau diketahui oleh manusia yg dipuja2 penganutnya iaitu Jesus Son of Mary (Isa Ibnu Maryam). Dalam kita Al Quran, Nabi Isa a.s disebut Allah sebagai Isa Ibnu Maryam manakala penganut Kristian menggelarnya Jesus Christ atau Jesus Son of God.

Sejarah membuktikan bahawa tiada gereja pada zaman Isa Al Masih. Gereja mula dibina beberapa lama selepas "kematian" Jesus.

Sepanjang hayatnya, Jesus mengajar 12 pengikutnya di synagog dan bukannya gereja. Kitab Bible juga bukan kitab Injil yg dipesongkn. Ini krn kitab Injil adalah berbeza dgn kitab Bible. Kitab Injil diturunkn Allah kpd Nabi Isa sedangkn Bible merupakan himpunan surat2 dan juga buku2 Kitab Perjanjian Lama dan Kitab Perjanjian baru.

Umat Islam sendiri mendakwa Bible adalah Injil yg telah dipesongkan walaupun hakikatnya Injil dan Bible adalah dua kitab yg berbeza.

Ajaran Kristian adalah ajaran yg diasaskn Paul Tarsus. Paul tidak pernah bertemu dgn Jesus sepanjang hayatnya dan Jesus tidak pernah mengajarkn ttg Kristian sepanjang hayatnya.

Diceritakan oleh seorg sahabat, "Apabila turunnya Nabi Isa a.s ke bumi oleh Allah nanti, Baginda tidak tahu menahu namanya adalah Jesus Christ. Jika dipanggil pengikut Kristian, necaya baginda tidak akan menyahut krn namanya bukan Jesus Christ"

Ajaran Kristian sepertimana ajaran2 lain termasuk Islam mempunyai rukun tersendiri.
Jika Islam mempunyai 6 Rukun Iman yg wajib dipegang teguh, Kristian pula percaya kpd beberapa rukun mereka.

1. Dosa warisan (Original sin)

Kristian mendakwa seluruh manusia adalah berdosa dan mewarisi dosa2 Adam dan Hawa. itulah sebbnya setiap bayi yg lahir wajib melalui proses pembaptisan bg mencuci dosa2 silam jika tidak ianya akan masuk ke neraka.

Secara logiknya, adakah bayi yg mati selepas dilahirkn itu turut berdosa? Ke mana agaknya dia akan ditempatkn? Syurga atau neraka? - menurut kepercayaan Kristian

2. Triniti (3 dalam 1, 1 dalam 3)

Kristian percaya Tuhan ada 3. iaitu Tuhan Bapa, Tuhan Anak (Jesus) dan Ruhul Qudus (Holy Spirit/Ghost)
Adalah haram mengatakan 3 Tuhan sebaliknya 1 Tuhan.

Ironinya, di dalam Bible tidak wujud perkataan Trinity
sebaliknya Trinity ada disebut didalam Quran oleh Allah. Allah melarang manusia menyembah Tuhan yg ada 3 iaitu Trinity kerana Trinity adalah rekaan Paul dan Jesus tidak pernah mengajarnya.

Logiknya, 1+1+1=3

3. Penyaliban Jesus Christ

Kristian juga percaya Jesus telah disalib. Disalib krn bagi menebus dosa2 manusia. Dengan itu, beliau menanggung seluruh dosa2 manusia krn beliau cintakan manusia.

Ironinya, bagaimana "Tuhan" boleh mati? sedangkn jika "Tuhan" mati, maka hilanglah sifat Tuhan yg tidak mati, tidak makan dan tidak minum.

Menurut sejarah Islam, lelaki yg disalib adalah Yahudza dimana Allah menukar dirinya sepertimana wajah Jesus pada malam tentera Romawi mahu membunuh Jesus.
Jesus dituduh mahu merampas takhta Maharaja Rom ketika itu hasil fitnah jahat kaum Yahudi.

Seorang sahabat saya beragama Kristian kini di U.S.
Sesiapa yg mempercayai penyaliban Jesus ini maka dia layak utk mendapat Salvation pada Hari Akhir.

4. Jesus Anak Tuhan
Kristian percaya, Jesus dilahirkan oleh ibu yg masih dara yakni Maryam atau Mary.
Mereka mendakwa Jesus adalah anak Tuhan yg dilahirkn oleh Maryam. hal ini disebut dalam Kitab Bible atau lebih tepat ayat John 3:16

Pernahkah saudara sekalian menonton gusti WWF? Stone Cold Steve Austin ada memakai bagu tertera 3:16 yg membawa maksud

JOHN 3:16

"For God so loved the world that he gave his only Son, so that

everyone who believes in him will not perish but have eternal life.


Islam percaya dan disebutkn dalam Al Quran

"Lo! the likeness of jesus with Allah is as the likeness of Adam. He created him from dust, then He said unto him: Be! and he is. (QURAN 3:59)

> Kun Fayakun
Kelahiran Jesus secara mukjizat ini merupakan bukti kekuasaan Allah SWT. Sebagaimana Nabi Adam dilahirkn tnpa bapa, begitulah halnya dgn Jesus. Baginda dilahirkn tnpa bapa atas kekuasaan Allah SWT. Tiada yg mustahil bagi Allah.


Ini adalah sebahagian dpd asas2 agama Kristian yg patut kita semua fahami supaya tiada lagi salah faham dan pkr2 yg mengacau akidah kita dan anak2 kita.

For English version of this article, please click here



notakaki:

Sekiranya ada permintaan utk disiarkn sepenuhnya dalam English mohon diberitahu. Untuk rujukan lebih kefahaman, saya ada menulis dalam English dan boleh dirujuk ke Labels (Tulisan lain) utk lebih maklumat.

Selepas penerangan ringkas ini, saya percaya adalah tidak logik bagi umat Islam seperti kita yg Allah kurniakn akal ini masih mahu memilih selain Allah berdasarkn kelemahan2 yg ada pada agama selain Islam. Nyata Kristian adalah ajaran ciptaan manusia dan bukannya ajaran dari Tuhan yakni Allah SWT.

Lailahaillallah Muhammadurasullullah

Segala yg baik datang dari Allah, yg kurang adalah kelemahan saya.

Wallahualam.


3 comments:

Basuh Baju said...

Selamat Hari Raya

mamai said...

good article seronok membacanya..

selamat berhari raya semoa syawal membawa seribu keberkatan

yusuf mujahidin ™ said...

> basuhbaju

Selamat hari raya..teruskn berkarya!

> mamai

terima kasih atas sokongan. Moga sama2 kita peroleh keberkatan.

Selamat hari Raya kpd semua

=)

You may interest

Blog Widget by LinkWithin