Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Monday, September 7, 2009

shall we?

"Why our people still question about Allah's Law?"
"It is already stated in Koran. Why our government still don't want to implement that?"

"They prefer to implement man-made law instead of His Law!"Align Center
"Just follow the Law. Enough. That's it!"


Itulah sebahagian kata2 marah pensyarah saya sewaktu rakan sekelas membentangkan tajuk "APOSTASY" Jumaat lalu.

Rakan sekelas sy mencadangkan supaya kerajaan mengetatkan sedikit undang2 berkaitan murtad dikalangan orang Islam di Malaysia. Syukur Alhmdulilah krn mereka masih menaruh harapan agar kes2 murtad seperti Nyonya Tahir, Siti Fatimah dan Azlina Jailani tidak lg kedengaran.

Persoalannya, adakah dgn mengetatkan undang2 Islam khasnya Syariah, murtad masih dpt dibendung? Pertanyaan ini merupakan kata2 org yg pesimis. Siapa kita utk membendung golongan murtad secara senyap. Azlina Jailani misalnya gagal dlm percubaannya menggugurkan perkataan 'Islam' pada Mykadnya. Akan tetapi, adakah kita berjaya menghalangnya dr murtad?

Di negara Timur Tengah dan Teluk khasnya Arab Saudi dan Iran, hukuman bagi murtad adalah BUNUH! Ianya adalah undang2 Islam yg jelas. Namun, kebanyakan negara Islam masih ragu2 utk mengamalkannya dgn alasan "belum cukup mampu"

Mengapa Allah meletakkan MATI sebagai hukuman bagi si murtad?
Terlalu besar hikmahnya.

Mengapa Allah meletakkan potong tangan sebagai hukuman mencuri?
Terlalu besar hikmahnya.

Kita hanya mempersoalkan mengikut kehendak nafsu dan pertimbangan logik kita tnpa berlandaskan nas dan dalil Allah. Lebih malang lagi, umat Islam sendiri menegah undang2 Islam ini ditegakkan.

Berkenaan murtad.
Sewaktu isu Apostasy dibentangkan, ramai yg menyalahkan kerajaan krn gagal melaksanakan hukum Allah bg kes2 murtad yg membimbangkan.
Saya kagum dgn pandangan dan debat bernas yg keluar dr mulut pelajar dan pensyarah universti yg bukan major dalam bidang agama.

Inilah masalah yg selalunya timbul. Orang yg kurg arif bercakap psl agama.

Mereka mendesak hukum Allah dalam Quran ditegakkan dan menyalahkan kerajaan.
Saya akui. kerajaan Malaysia terlalu lembik utk mengamalkan Islam yg sebenar. Tapi, adakah dgn menuding jari kpd kerajaan maka segala permasalahan ini akan selesai?

Adakah kita hanya mahu berpeluk tubuh dan melihat saja seorg demi seorg murtad. Dan bagaimana pula jika sekiranya saudara kita sendiri yg murtad. Apakah masa itu baru kita hendak bertindak?

Apa yg boleh kita lakukan? Kita tk semampu kerajaan..

Tidak. Kita boleh lakukan sesuatu. Tidak semestinya hanya kerajaan yg mampu lakukan perubahan. Segalanya boleh bermula dr kita.

Teringat kisah bagaimana Nabi Allah Ibrahim a.s dibakar dalam api marak oleh Raja Namrud. Seekor burung yg melihatnya kemudian berulang alik mengambil air menggunakan paruhnya yg kecil dr sungai. Maka, binatang2 lain melihatnya dgn hairan. lalu mereka bertanya,

"wahai burung, tidakkah sia2 saja tindakan kamu (mengambil air utk memadamkan api yg marak) itu?"

jawab burung, "Aku lebih takut pertanyaan Allah kpdku kelak. Apakah usahaku ketika kekasihNya sedang dlm kesusuahan!"

Allah tk nilai kejayaan.
Yang penting usaha kita yg istiqamah


Wahai saudaraku yg dikasihi

Apakah pula usaha kita?






p.S

Islam sedang dimomokkan oleh byk pihak termasuk umatnya sendiri


1 comment:

mamai said...

negara islam tapi kita sibuk dengan kapal selam

You may interest

Blog Widget by LinkWithin