Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Sunday, May 2, 2010

Apa khabar Palestin?

Lama rsnya tk kedengaran khabar dr saudara Islam di Palestin

Tk berapa lama dlu timbul seketika nama Palestine berikutan insiden serangan konvoi viva Palestina yg membawa misi kemanusiaan merentas benua ke Gaza.

Sejak tu, nama Palestin tenggelam timbul..
dr berita2 antarabangsa yg diperolehi, setiap hari Gaza dihujani peluru
setiap hari juga masyarakat sana menerima syuhada

isu Palestin bukan isu rakyat palestin.
ianya isu umat Islam dan isu sejagat.

Ketika mendengar pengisian oleh wakil2 ibu dari palestin di Masjid Negeri Shah Alam tk lama dlu
sy tersentuh dgn semangat mereka yg berkobar dan bngga dgn kehilangan anak2 mereka dlm pertempuran dgn tentera Israel krn bagi mereka, mereka tidak kehilangan sebaliknya menghantar syuhada.

dan ibu2 ini juga tegar utk terus melahirkn syuhada utk mempertahankn Palestin - bukan utk bangsa Arab tetapi utk umat Islam krn Palestin diwakafkn utk umat Islam seluruhnya.

Diriwayatkan dlm satu hadis,
ketika Rasulullah SAW menyeru utk berjihad, shbt baginda, Saidina Abu Bakar Assidiq berikrar menginfaqkn seluruh hartanya utk keluar berjihad. Dan bila ditanya oleh Nabi SAW, apakah yg tggal utknya dan keluarga, jwb Abu Bakar, "ALLAH dan RASUL-NYA"

Begitulah iman seorg sahabat.
tk terlawan rsnya kita hari ini dgn fatamorgana hanya utk membantu perjuangan saudara2 di sana..





Moga saudara seagama kita di sana tegar utk berjuang dan berjuang demi kemaslahatan bumi anbia - Palestin dan keutuhan Masjidil Aqsa

Ameen.

2 comments:

ain alias said...

a'ah..dah lama tak dengar tentang mereka..

moga mereka tabah serta kuat!

amin.

Mohd Shahrul Hafizi said...

Semoga mereka kuat dgn dugaan. Huhuhu.

You may interest

Blog Widget by LinkWithin