Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Thursday, May 6, 2010

Memahami Islam sebenar

Baru2 ini alhmdulilah sy berkesempatan menghadiri satu sesi interbiu kerja.
Apa yg menyeronokkan ialah apabila sy berpeluang utk berbual dgn seorg non muslim yg sgt baik dan mesra.

Kami berbual mengenai beberapa pkr berkaitan sesi interbiu dan beliau sempat bertanyakan kpd sy persoalan samada apakah bekerja disebuah syarikat perjudian terkemuka negara ini salah disisi Islam atau hanya bersabit isu moral semata.

Dan beliau tertanya2 adakah Jabatan Agama Islam (beliau merujuk kpd JAIS) akn melakukan serbuan bagi mereka2 yg bekerja disyarikat perjudian atau mana2 syarikat yg mengeluarkan produk yg haram disisi Islam.
Ini kerana, pd pemerhatiannya beliau dapati ramai muslim yg bekerja disyarikat2 yg mengeluarkan produk haram seperti minuman keras dan judi.

Isu arak atau judi bukan isu moral semata bagi umat Islam. Ianya isu yg jelas dan dinyatakan dlm Al Quran dan Hadits. Malangnya, mgkin kerana desakan hidup dan ditambah pula dgn kekurangan ilmu menyebabkan ramai muslim bekerja disyarikat yg disebutkn tadi.

Hal ini sebenarnya mengelirukan non muslim. Sebagai cth, rmainya wanita muslim yg tidak bertudung. adakah Islam memberi mereka kebebasan atau pilihan utk tidak bertudung?

persoalan ini bermain difikiran mereka.



Seorg penceramah terkemuka pernah menceritakan bagaimana beliau dijemput menjadi panel dalam satu majlis sambuatan maulidurasul anjuran Persatuan Pekerja Islam sebuah syarikat pengeluar arak terkemuka di Selangor. Ironinya, mereka masih mahu menganjurkan majlis islah sebegini sekalipun bekerja disebuah syarikat yg sudah terang lagikan bersuluh menjual hasil utamanya khamar atau arak yg diharamkan Islam. Dimana silapnya?


"Rasulullah s.a.w. melaknat tentang arak, sepuluh golongan:
(1) yang memerasnya, (2) yang minta diperaskannya, (3) yang meminumnya, (4) yang membawanya, (5) yang minta dihantarinya, (6) yang menuangkannya, (7) yang menjualnya, (8) yang makan harganya, (9) yang membelinya, (10) yang minta dibelikannya"

(Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah)


Kembali kpd shbt non muslim tadi. Sama2 kita doakan beliau bertemu hidayah Allah dan semoga diberikan ilham utk terus bertanya dan mencari Tuhan Yang Esa.

Dan buat kita yg muslim, sama2 muhasabah diri dan kembali kpd landasan asal. Matlamat tidak menghalalkan cara. Moga kita dirahmati dan dikurniakan rezeki yg halal utk setiap usaha kita. Ameen.

nasihat utk diri ini khususnya


Wallahualam

4 comments:

Mohd Shahrul Hafizi said...

Matlamat tak menghalalkan cara. :)

uj said...

menarik pengalaman ini...mudahmudahan dia juga akan temu jalanNya nanti...juga hidayah untuk diri ini sendiri...salam

Puan Nurussalwa said...

salam,
erm.. bila yg halal dan haram x dijaga.. yg non muslim pon boleh terfikir sampai situ..
org kita?

-mengharap perubahan pada negara, masih bnyk yg terasa pincang dan kurang-
wallahualam~

Anonymous said...

Assalamualaikum,

herm, sy pun pernah disoal oleh non-muslim lelaki mengenai perihal wanita islam yg tidak bertudung.

siap shbt itu boleh kata "they are tooo HOT and SEXY!"

SubhanAllah.
Sedih hati ni nak menjwb soalan tu.

=/

You may interest

Blog Widget by LinkWithin