Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Tuesday, April 13, 2010

Memperkenalkan Allah kepada kanak-kanak


"Kita tk takut Allah. kita takut hantu...."

"kenapa ckp mcm tu?"

"Sebb kita nmpk hantu...tp tk nmpk Allah"

Media byk memaparkan gambaran kisah2 tahyul spt hantu yg banyak merosakkan akidah kanak2.

Dlm pd mendidik juga, pendekatan yg kita beri kebanyakannya menjurus kpd menakutkn dn bukannya mendidik dgn kata sebenar.


sebagai cth:


"adik jgn pegi main dkt gelap tu...nt ade momok"

"jangan nanges2...nt hantu dgr"

"jgn tdo lmbt, nt hantu dtg"


pkr ini membuatkn anak2 diprogramkn dan banyak merosakkan akidah mereka krn lebih mempercayai kewujudan hantu berbanding Allah.


Bagaimana memperkenalkn Allah kpd anak2 kecil?


Satu pendekatan yg sy pernah lakukn kpd adik sy yg berumur 5tahun.


"adik, Allah tu ada tk?"


"tkda.."


"knape tkda?"


"tk nmpk pn?"


sy cubit adik sy sedikit kuat...


"sakit tk?"


"sakit!"


"mana sakit? tk nmpk pn?"


"nii...."


"mana? tk nmpk pn.."


"niii....sakit!"


"haa...td adik kata sakit. tp abg tk nmpk pn adik sakit kt mana. tp adik rs sakit kn? mcm tu jugk Allah. adik tk nmpk mn Allah, tp Allah tu ada. kn?"





pentg sbnrnya utk kita meyakinkn dr kecil kpd adik2 kita ttg kewujudan Allah dn apa yg dia blh nmpk dn sentuh tu bukannya Allah.


mari kita sama2 boikot pendekatan media yg menanam program kpd anak2 ttg hantu bg memastikn anak2 kita lebih sejahtera akidahnya.




Wallahualam bisawab

9 comments:

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

salam..yup2..sokong cadangan anda..terlalu banyak cerita yg menjahanamkan akidah manusia sekarang ini..kanak2 sudah terdedah dengan kepercayaan tahyul sekarang ini..langkah mengharamkan cerita2 tersebut harus di lakukan kembali

mamai said...

itulah hakikat hidup orang kita percaya pada benda yang dia nampak pada mata kasar sahaja

Tulip said...

yup..tidak dinafikan kadng2 kanak-kanak berfikir demikian...huhuhu

Bro Fir said...

salam bro

sebab tu islam kena kuasai media
kita kena tampil dgn produk muslim
yg mmpu menjadi bahan didikan anak2, generasi muda

jom, persiapkan diri
:)

blueCITY® said...

salam,
bagus n3 dan info ni
inilah yg berlaku pada ibu bapa juga kita kini, ingin mrngajar anak2 tapi salah pendekatan. menggunkan hantu, org gila , binatang2 utk takut2kan kanaka2.
tapi byk juga yg saya amalkan spt, tak baik marah mak kita nanti jadi anak derhaka tuhan marah x masuk syurga.
alhamdulillah...
byk juga gunakan nama tuhan , dosa pahala dlm mendidik adik2 n anak2 buah. tapi mash byk kelemahan lagi

wallahhualam...

miNt said...

pasal cerita hantu tu ak pon setuju.

tapi ak ni kasar sket.
ak salu cakap kat adik ak.
"tu bukan cerita hantu,tu cerita iblis.macam orang tadak tuhan."

hehe~


masa umur 5tahun ak igt tuhan tu transfomers.

Jalak lenteng said...

penjelasan baek bro..secara tak sengaja kite sendiri yang buat benda2 jadi tak takut Allah..astaghfirullah..

DDrfauziah said...

Aslmkm Yusuf.
Good! Pendekatan yg baik.
Pemahaman & pendekatan efektif penting utk semua peringkat. Jika tidak, ramai akan terus tercari2 & mereka akan lebih cepat terjumpa dgn pegangan yg salah.

Ibnu Mutalib said...

best2

You may interest

Blog Widget by LinkWithin