Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Saturday, October 3, 2009

Propaganda dan kita

Seorg sahabat UIA yg saya bertemu dgnnya ketika interactive dakwah training memberitahu saya ttg bagaimana umat Islam skrg dimomokkan dgn propaganda yg sengaja mahu membiarkn kita langsung tidak bergerak.

Islam dikatakan the fastest growing religion!

Muhammad is the most influence man alive!

Kajian menunjukkan di Amerika Utara, Islam menjadi agama yg sangat pesat membangun - penyataan ini menyanggah kata2 kononnya kepesatan agama Islam sebagai suatu propaganda jahat.

namun, apakah ini bermakna Islam merupakan agama yg semakin diterima?

Barack Obama baru2 ini menyampaikan salam syawal buat seluruh dunia..
adakah ini satu permulaan yg baik - mudah2an..

Di US, Islam berkembang pesat. Ini sebenarnya sebahagian dr fakta krn kedatangan beribu2 warga Arab dan umat Islam yg mencari makan di negara uncle sam itu. Ini bermakna di US pengembangan Islam itu berlaku krn penghijrahan dan bukannya pengislaman.

Di Indonesia misalnya, sebuah negara umat Islam terbesar dunia mencatatkn lebih 80% penduduknya Islam.

Islam mendominasi carta pesat perkembangan kerana kadar kelahiran dan bukannya kadar pengislaman - sekali lagi.

Angka lebih 1 billion umat Islam sebenarnya satu propaganda yg sangat2 berjaya.

Di Malaysia sendiri, gerakan mubaligh atau missionary Kristian memasuki ceruk kampung orang asli dan kaum pedalaman Sabah dan Saarawk dan giat menyampaikan ajaran Kristian.

Di Myanmar, bersempadanan dgn Thailand, pihak Kristian giat menjalankan serampang dua mata mengkristiankan anak2 muda puak Karen di sana..

di Indonesia, gerakan Kristian cukup hebat. pelbagai cara dilakukan utk menarik kpd agama itu.

Hollywood menyampaikn wadah Yahudi dan Kristian menerusi muzik dan filem.
lihatlah betapa anak2 muda kita menghafal lagu where is the love nyanyian Black Eyed Peas yg memohon kpd tuhan bapa..

juga filem2 menghina nabi disanjung termasuk mempersenda tuhan seperti filem Fitna, The Day Earth Stood Still, Bruce Almighty dan Noah's Ark

di India, Hinduism disebarkn dalam kita tk sedar. lirik lagu yg mendayu2 memuji tuhan mereka dan kita mengikutinya dgn penuh khusyuk.

cth mudah, lirik lagu Kabhi Kushi Kabhi Gham - lagunya sedih dan penuh drama airmata

bagaimana filem menggalakkan jdui, arak, pembunuhan, seks bebas, homoseksual, biseksual, perkahwinan campur tnpa penukaran agama dan sebagainya..

sedangkan kita - kononnya pendakwah - tidak melakukan apa2. kita hanya berpeluk tubuh dan smpai masa kita akan memperlekehkan usaha2 org lain. kita akan mengkritik apa saja yg tidak kena depan mata kita tnpa melihat sendiri apa agaknya usaha kita?

Disaat kita sibuk2 mahu mengutip derma bagi mangsa gempa di Padang, mubaligh Kristian awal2 lg sudah dtg ke sana membawa segala bantuan makanan.

Lihatlah di Samoa dan Samoa Amerika, Pertubuhan Palang Merah hadir sepantas kilat membantu mangsa2 tsunami di sana.

kita? masih bergelut mahu mengutip dana yg entah bila blh disalurkn kpd saudara kita di Sumatera jauh sekali ke Samoa sana..

Licinnya gerak kerja mubaligh Kristian ini.
kita sepatutnya mencontohi gerak kerja mereka.

yg mana baik kita ambil.



dan..
sekali lagi usahlah terus terbuai2 dgn propaganda kepesatan pengembangan Islam jika kita tidak pernah langsung bergerak utk menyampaikan walau 1 ayat.



nasihat khusus utk diri saya sendiri

2 comments:

mamai said...

andai benar ianya islam itu berkembang dengan pesat ku panjatkan syukur...dan ku doakan agar mereka bukan buih-buih di lautan

yusuf mujahidin ™ said...

mereka mencetuskn propaganda supaya kita langsung tidak bergerak.

mcm mn nk kenyang dgn hanya mengatakn kita kenyang jika nasik tidk disuap ke mulut.

inilah perang saraf yg mereka wujudkn supaya kita terus dibuai dan beranggapn kita sudah cukup buat kerja.

bak kata motto mahkamah : buat kerja

=)

You may interest

Blog Widget by LinkWithin