Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Sunday, January 2, 2011

Apa khabar iman?

Selalunya kita jarang untuk belajar memahami sensitiviti dalam agama orang lain
Mgkin disebabkan kita tahu bahawa hanya Islam agama yang benar dan ritual2 agama lain disifatkan pelik dan sia2. Namun bagaimana amalan dan ibadah kita sendiri?

Pengalaman satu

Suatu hari, saya keluar  dengan kenalan non Muslim dan beberapa teman Muslim. Tiba waktu solat, yang selalunya ditangguh2 utk berjemaah memandangkan aktiviti lain 'lebih' penting untuk didahulukan, teman non Muslim tadi mengingatkan;

"Bukan dah masuk waktu solat ke? Pergilah solat dulu"



Pengalaman dua

Majlis jamuan ringan diadakan yang melibatkan percampuran non Muslim dan saudara Muslim, tiba waktu untuk menjamah makanan, tegur seorang non Muslim mengingatkan;

"Tunggulah. Sorang dari korang lead la baca doa makan dulu"





cc: untuk diri ini khususnya

6 comments:

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

heh...rasa macam sadis kan? siap rasa besar kemaluan eh..huhu..

ch!natsu said...
This comment has been removed by the author.
ch!natsu said...

teringt pulak situasi bile ada non Muslim bertanya tentang nape ada yg bertudung dan tidak..
mgkin kerana mereka tau Muslim seharusnya bertudung wlupun tidak tau sbb disebaliknya..
atau mgkin kerana Muslim sinonim dengan bertudung dan mereka menjadi hairan melihatkan kite Muslim ada yg bertudung dan jugak tidak..
wAllahhualam~

mamai said...

sedih bila yang kurang arif lebih menghormati

si para para said...

agama tu apa yang kita lakukan pada setiap saat..

FOOTPC said...

betul..kita kekadang terlupa menilai iman kita..nice en3...

You may interest

Blog Widget by LinkWithin