Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Friday, December 3, 2010

Muslim Customer Service Representative

Ciri2 CSR yang baik adalah memahami dan empathy terhadap khidmat pelanggan dan melakukan perkara yang betul pertama kali dan setiap kali.
Apabila kita perlukan pertolongan dan disambut dengan senyuman dan layanan yang baik boleh membuatkan kita berlapang dada sekalipun masalah itu tidak punya jalan keluar. Setiap orang pernah berurusan dengan CSR dan mempunyai pelbagai versi kisah yang boleh dikongsi.


Namun hakikatnya, dalam pada tidak kita sedar, Muslim sebenarnya merupakan customer service representative kepada agama Islam

Harus diingatkan, gerak geri kita dan kelakuan kita diluar melambang agama yang kita anuti.  Jika berlaku perkara yang baik maka setiap perkara itu akan dinilai sedalam2nya oleh orang sekeliling.

Menjadi CSR bukanlah tugas yang mudah. Berhadapan dengan cabaran yang pelbagai dan keinginan untuk menjadi diri sendiri yang kuat serta tidak mengendahkan impak yang bakal memberi kesan kepada agama Islam secara positif mahupun negatif.

Tugas berdakwah dan menyampaikan Islam bukan tugas hanya para nabi, rasul, ulama, pemimpin dan ustaz2. Ianya tugas hakiki setiap Muslim. Menjadi tanggungjwb untuk kita memberi contoh yang baik bukan hanya kepada non Muslim tetapi juga kepada Muslim sendiri yang memerlukan Customer service skill dari kita.





Dakwah melalui perbuatan pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW dalam kisah tersohor dimana Baginda menyuap makan seorang pengemis buta yang setiaphari meminta orang ramai yang lalu lalang dihadapannya untuk membenci Rasulullah SAW. Namun, dengan sikap profesional serta customer service skill yang ada pada Baginda, akhirnya pengemis tadi memeluk Islam tidak lama selepas kewafatan Rasullullah SAW.

Bertanya Saidina Abu Bakar Assiddiq kepada anak perempuannya Aishah r.a suatu hari selepas diangkat menjadi khalifah.

"Wahai Aisyah, apa lagi perkara yang belum aku laksanakan sebagaimana Junjungan Muhammad SAW?"

Jawab Aisyah, " Rasulullah SAW setiap hari akan ke pasar dan memberi makan kepada seorang pengemis buta"

Saidina tanpa berlengah ke pasar dan menemui pengemis buta terbabit. Beliau menyuapkan pengemis yang dalam masa sama mengherdik Nabi Muhammad SAW.

Tidak lama selepas itu, beliau terdiam dan berkata, "Kamu bukan orang yang sama. Suapanmu kasar"
"Siapa kamu? Orang yang biasa menyuapku makanan menyuapku dengan lembut dan sabar. "


"Benar, aku bukan orang yang sama.Tahukah kamu siapa orang yang menyuapmu selama ini?"


"Tidak."


"Dialah manusia yang kamu caci dan cerca setiap hari, Muhammad, Kekasih Allah. Rasulullah SAW"


"Muhammad? Di mana dia sekarang?"


"Baginda telah wafat. Meninggalkan umat serta alam seisinya."

Sejurus mengetahuinya, pengemis buta tadi menangis dan meminta untuk mengucap dua kalimah syahadah. Beliau memeluk Islam dihadapan Saidina Abu Bakar r.a



***********

Sesungguhnya Rasulullah SAW terlalu profesional dan wajar dijadikan ikutan oleh kita. Jika kita tak mahu ikut Nabi, siapa lagi suri teladan yang lebih baik?

Langkah pertama hari ini, mari mengukir senyuman.
Senyumlah kepada sesiapa yang melihat kalian. Ianya tugas yang berat. Namun kesan dakwahnya besar.


 


Untuk diri ini khususnya

:)

3 comments:

mamai said...

sayangnya ramai orang islam sendiri komplen pasal islam

MAIZATUL AKMA said...

sokong!

lumut said...

senyumlah pada semua orang...

salam kamu..

"mein hoon na"..

=)

You may interest

Blog Widget by LinkWithin