Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Tuesday, May 4, 2010

Jin vs manusia


Kebelakangan ini kisah2 hantu mendapat tempat dikalangan masyarakat.
Apa yg menyedihkan, anak2 kita didedahkan dgn begitu byk kisah karut yg mana boleh merosakkn akidah mereka sbg Muslim.

Mempercayai kekuasaan hantu atau ketakutan terhadap hantu berlebihan membuatkan akidah anak2 ini terumbang ambing dan rosak. Perkara ini merisaukan kita bila mana mereka akn trus dibesarkn dgn kisah2 yg mengarut dan tahyul.

Drama2 di TV menunjukkan bagaimana apabila seseorg itu diganggu hantu, maka mereka akan menemui bomoh atau pawang utk meminta bantuan.

Perkara ini menjadi gambaran biasa dalam filem atau drama hantu dan selepas melihatnya berulangkali maka minda kita dan anak2 akn dibasuh utk mempercayai bahawa sekiranya berlaku apa2 perkara mistik sebegini, maka bomoh adalah tempat yg sepatutnya kita rujuk.









Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku

Surah az-Zariyat: ayat 56


Benarkah hantu itu wujud?
Di dalam Al Quran, Allah hanya menyebut mengenai makhluk lain. 
Tidak pula disebut mengenai hantu.

'Hantu' yg kita semua dimomokkan adalah dr asalan jin dan istilah hantu hanya digunakan masyarakat sedangkan 'hantu' tidak wujud dimana2 alam.

Elakkan anak2 kita dari menonton drama tau filem berunsurkan tahyul begini bagi menjaga kesejahteraan akidah mereka.

Mari kembali kpd sebab kenapa kita diciptakanNya.






Wallahualam

3 comments:

mamai said...

setiap yang ujud ada sebabnya....

Ismi Ijmi said...

suka baca True Ghost Story of Singapore,...

heh

Mohd Shahrul Hafizi said...

Jin wujud tau. :)

You may interest

Blog Widget by LinkWithin