Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Saturday, January 2, 2010

Allahu Ahad

Tirai 2009 Masihi dilabuhkn dgn satu keputusan kontroversi Mahkamah Tggi yg membenarkn sebuah tabloid keluaran gereja utk menggunakan nama Allah dlm penerbitan berbahasa Melayu sebagai ganti nama Tuhan.

Keputusan ini mencetuskn pertikaian memandangkan perkataan Allah yg digunakan umat Islam dikatakan eksklusif milik umat Islam itu saja.

Sedangkn sesetengah dr cendekiawan Islam melihat ianya tidak salah krn Allah merupakan Tuhan Sekalian Alam. Tuhan kpd semua makhluk.

Namun, apa yg menarik, mengapa perlunya perkataan Tuhan dlm sebuah penerbitan Katholik mahu menggunakan nama Allah? Kenapa tidak boleh menggunakan saja nama 'Tuhan' atau Father sebagaimana yg digunakan dlm penerbitan berbahasa Inggeris sebelum ini?

Mengikut kamus, di dalam bahasa Inggeris, God apabila dialih ke bahasa Melayu, maknanya Tuhan.

Persoalannya kenapa perlunya menerbitkn sesuatu dlm bahasa Melayu dan menggunakan pula Allah bukannya Tuhan sedangkn di Malaysia, Islam ditujukan kepada Melayu dan org Melayu menurut Perlembagaan Persekutuan ditakrifkn mesti beragama Islam.

Ulasan saya mudah,

kenapa isu nama Allah hendak digunakan dlm terbitan Katholik?

Jawapannya adalah soalan kpd pihak mereka sendiri.

Adakah Allah yg dimaksudkn itu sama dgn Allah yg kita semua dambakan yakni tidak beranak dan diperanakkan dan tiada apa yg setara dgnNya?

Bagi Katholik, Tuhan mempunyai anak yakni Jesus Al Masih sedangkn di dalam Al Quran, Allah diperincikan sebagai Ahad yakni Tunggal dan tidak beranak atau diperanakkan.

Adakah Katholik sekadar mahu menggunakan nama Allah utk tjuan tertentu atau mereka sedar bahawa Allah yg kita semua sembah dan layak serta patut disembah adalah Allah yg Tidak beranak dan tidak diperanakkan..

Keputusan Mahkamah Tinggi ini sebenarnya tidak benar dan silap serta dilakukan dgn kabur.

Saya buta undang2 dan perundangan, namun setahu saya hanya undang2 Allah saja yg patut ditegakkan dan layak diberi keutamaan.

Sehinggalah Katholik atau mana2 agama menerima dan mengakui bahawa Allah itu Esa dan hanya Dia yg layak disembah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, maka sehingga itulah hak menggunakan nama Allah tu EXCLUSIVE milik umat Islam seluruhnya sahaja.


Apa kata anda?



notakaki

dh 2010 kita masih dijajah


6 comments:

myQza said...

yup!! kalau sudah berleluasa penggunaannya takut di salah guna!!!

org bukan islam sentiasa akan mencari kesempatan untuk melihat kelemahan Islam.

Jalaks said...

Salam Yusuf,

ini n3 kedua saya baca tentang benda nih...saye kecewa

masalahnye sekarang..kenape nak tulis dalam bahasa melayu kan..dan kite pn tau rasenye majoriti orang melayu itu Islam..takyah arr tulis dalam melayu..

abis tu kalu son of God = anak Allah??

betul..undang2 Allah saja yg patut ditegakkan dan layak diberi keutamaan

menarik jugak kalu Yusuf singgah di blog

azharshafie.blogspot.com

mamai said...

tujuan sebenarnya adalah untuk mengelirukan orang kita kerana mereka tahu sejauh mana kekuatan peganggan agama anak-anak melayu kita..percayalah satu hari nanti akan jadi satu perbalahan

yusuf mujahidin ™ said...

tedi

kita sendiri belum mahu berbuat apa2..

dahulu kini...smpai bila2?

=) syukran krn bersama2


jalak

syukrn atas pdgn. sememangnya perlu lebih byk usaha dr kita semua.

syukrn juga ats info.

=)


bro mamai

kelakar pn ade. kenape skrg? kn?


terima kasih ats pdgn. truskn berjuang mengikut apa yg kita paham dan mampu. insyaAllah.

=)

mamawana said...

Satu tektik dan strategi utk menjerat jenerasi muslimin masakini. Seingat mama, semasa di tingkatan 4 dulu mama pernah membaca kisah2 jesus dan perkataan "Allah" memang di gunapakai dlm buku itu. Mama baca tentang puasa hari Sabtu, larangan menangkap ikan pada hari2 tertentu dll sebab sangka ia buku agama Islam. Tapi akhirnya mama sedar apabila rakan2 setingkatan "ca ya nun alif" mengesahkan buku itu buku kristian. Mama pun pelik sebab dakwahnyer tidak jelas tidak di sohihkan dgn hadis2 dan ayatul quran. Almaklumlah mama skolah methodist dan kadang2 belajar dlm gereja gak. Alhamdulillah ... dilindungi Illahi. Namun banyak perbezaan dan kelemahan dakyah2 mrk. Allahu akbar. Permisi. Jangan marer....

yusuf mujahidin ™ said...

mama

itulah sbnr2nya sebb mengapa kita menentang kalimah Allah digunakn sebgai gantinama God dlm bhasa Melayu.

hal ini sbnrnya bakal mengelirukn anak muda dan generasi Islam seluruhnya.

Allah mmg Tuhan kpd semua org. tk kira Kristian,buddha, hindu dan yahudi. namun, mereka tahu Allah itu Pencipta mereka malangnya mereka menidakkannya dgn mensyirikkan Allah.

Syirik merupakn dosa yg paling besar dan syirik merupakan apa yg kita semua patut memeranginya.

Kita bimbg anak muda nt akn mengatakn "Allah itu satu dari 3 (Trinity)"

itulah niat jahat mereka.

malangnya, Islam kini dibawah telapak kaki.

Tahniah kpd sistem penjajah!

You may interest

Blog Widget by LinkWithin