Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Tuesday, August 23, 2011

Frequently Asked Questions (FAQs)


Pendakwah perbandingan agama tersohor, Allahyarham Sheikh Ahmad Deedat mengklasifikasikan beberapa alasan mengapa non muslim tertolak terhadap Islam.


**********


1. Nabi Muhammad SAW dituduh fidofil
Bukan Islam tidak dpt menerima manusia agung ciptaan Allah adalah Nabi Muhammad SAW. Pelbagai kisah direka oleh mereka dlm pada mahu menjatuhkn maruah baginda. Kisah pelbagai versi yg menjadi fitnah ini nyata menjadi kunci mengapa Islam tidak diterima sebahagian cendekiawan dan ilmuwan Barat.

Baginda dituduh fidofil atau lpencabul kanak2 perempuan krn mengahwini seorg kanak2 bawah umur - Aishah r.a

Apa agaknya jawapan anda?

2. Poligami
Baginda juga dituduh gila seks atau sex maniac krn mengahwini berbelas isteri (sedangkn diriwayatkn isteri2 baginda tidak lebih 7 org dan hanya seorg saja anak dara yakni Aishah selebihnya janda dan ibu tunggal)

Barat mengiktiraf monogami dan menolak poligami krn mendakwa menjatuhkn maruah wanita. Ironinya, di Barat, seks bebas dijadikan kayu pengukur peningkatan maruah wanita dan terdapat beribu2 wanita yg tidak berkahwin.

Islam membenarkn poligami namun terdapat beberapa syarat yg wajib dipenuhi antaranya mampu dan boleh berlaku adil.

Poligami merupakan salah satu kemudahan yg ada dlm agama Islam. Poligami juga dibenarkn diamalkan sekiranya mengikut syarat2 yg ditetapkn dlm agama Islam. Lelaki tk boleh mengamalkn poligami sekiranya tidak menepati syarat2 terbabit.

Di negara Barat, poligami ditolak krn menindas kaum wanita. ironinya, di negara2 maju spt Eropah dan Amerika Syarikat, nisbah wanita kpd lelaki semakin tggi dan ini sbnrnya permasalahan yg sukar dijawab oleh para cendekiawan Barat.

Sekiranya wanita lebih ramai dpd lelaki, cthnya jumlah lelaki 1 juta org manakala wanita 1.2 juta org. Sekiranya hanya monogami dibenarkn, kemungkinan 200 ribu wanita tidak akan bersuami.

Dan apakah penyelesaian bg masalah mereka ini?

1. Perempuan simpanan

Lelaki yg mempunyai kemampuan lebih dr segi nafsu seks dan wang akn menyimpan wanita sebagai simpanan mereka. Sekiranya melahirkn anak luar nikah sekalipn, anak itu tidak akan diiktiraf. Lahirlah ramai 'Bastard' dan inikah penyelesaian terbaik bg wanita Barat?

2. Touch n go

wanita berkhidmat sbg pelacur dan memberikn khidmatnya ditukar ganti dgn wang ringgit. apakah menjadi pelacur lebih mulia pd pandangan barat?

3. Lesbian

Disebbkn nisbah wanita lebih rmai, maka perkahwinan sejenis atau lesbian dibenarkn atas alasan kemanusiaan. meskipn ianya melanggar fitrah manusia. adakah ini penyelesaian bijak bg wanita2 Barat?

Islam membenarkn poligami bg mengatasi mslh spt ibu tunggal dan balu serta anak2 yatim. Lelaki Islam digalakkan mengambil wanita2 ini sebagai isteri mereka bg mendidik dan menjaga mereka.

Nabi Muhammad SAW sendiri berkahwin dgn janda kecuali dgn Aishah r.a

Di barat kini, berlumba2 wanita mengaku menjalin hubungan seks dgn selebriti lelaki terkenal spt David Beckham, tiger Woods, John Terry, Ashley Cole dan sebagainya..

Barat menentang poligami. sedangkn poligami adlh penyelesaian terbaik segala mslh yg disebutkn diatas.

sekiranya poligami dibenarkn, nescaya maruah wanita akan lebih terbela dan dipandang tggi..


3. Pembahagian harta pusaka - hukum faraidh
Lelaki menerima 2/3 dari bahagian pusaka manakala wanita cuma sepertiga.
Logiknya, ia dilihat tidak adil krn seolah2 meminggirkn hak wanita. Terdapat double standard dalam Islam.
Ironinya, lelaki diberikn hak lebih krn punya tggjwb terhadap ibubapa, isteri, saudara perempuan dan tanggungannya sedangkn wanita berkuasa mutlak ke atas sepertiga harta yg diterimanya tnpa boleh diusik hatta si suami dan anak2 tnpa izinnya.






4. Perang & Keganasan
Islam dituduh menganjurkn keganasan. Perkara ini ada asasnya apabila muncul kumpulan militan yg cuba membusukkan nama Islam atas dasar jihad dan perjuangan. Kumpulan ini nyata memberi imej negatif terhadap Islam sehinggakan di Amerika Syarikat, lelaki berjanggut dilayan dgn buruk sekalipn dianya seorg sikh krn keliru antara Islam dan imej lelaki sikh.

Islam tidak pernah menganjurkn peperangan terhadap bukan Islam tnpa sebb yg kukuh. Selagimana pihak yg satu lagi memelihara perjanjian dan kesucian Islam, selagi itulah Islam akan meraikan mereka.

Rasulullah SAW sendiri merangka Piagam Madinah dgn kerjasama suku kaum bukan Islam termasuk Yahudi krn Baginda mengiktiraf kehadiran mereka di bumi Islam. Kes pengeboman di negara2 Islam ke atas tetamu bukan Islam menunjukkan seolah2 Islam memerangi setiap bukan Islam dan sengaja membunuh mereka yg tidak berdosa.

5. Sikap kita - umat Islam

Seorg shbt bukan Islam pernah bertanyakn kpd saya, kenapa ada org Islam yg minum arak, berzina dan tidak menutup aurat?

Jawapannya mudah, "Islam is not what some muslim do. Islam is what all muslim are supposed to do"



[Tragedi memperingati Karbala - sunnah atau bid'ah?]

Kita menjadi cermin refleksi terhadap pandangan bukan Islam yg menilai Islam berdasarkn umatnya bukan agamanya.

Jadi, sama2lah kita berusaha utk mengembalikn maruah Islam dan memberi contoh baik kpd bukan Islam supaya agama Islam tidak lagi diperkotak katikkan.

Wallahualam.



notakaki
Jangan persoal apa Islam buat utk kita tapi tanyalah apa kita telah buat utk Islam?

Dan cukup-cukuplah dengan sikap Don't blame yourself, blame others.



untuk diri ini khususnya.



1 comment:

si para para said...

suka baca tulisan Allahyarham Sheikh Ahmad Deedat..

banyak jasa beliau dalam menyebarkan islam.



betul tu..
macam kat malaysia, nama je islam..tapi langsugn tak ikut cara islam..

kita la yang membawa imej islam..
islam itu indah..tapi kita yang mengotorkannya..

You may interest

Blog Widget by LinkWithin