Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Monday, November 15, 2010

Takdir & Pilihan

Ketika berkesempatan menziarahi Interactive Dakwah training (IDT)  bulanan yang diadakan baru2 ini, syukur dan terharu melihat beberapa saudara baru yang tekun menambah ilmu mengenai perbandingan agama.

Juga ketekunan dan kegigihan beberapa sahabat yang hadir untuk kelas Kristianiti.

Setiap jalan yang kita lalui itu adalah pilihan kita sendiri. Jika kita memilih jalan maksiat janganlah salahkan takdir kerana hidup ini Allah berikan kita akal untuk mendidik nafsu dan kebebasan memilih.

Menurut kisah seorang sahabat, ketika bersama dengan sekumpulan manusia, beliau terdetik rasa malu untuk mengundur diri ke surau menunaikan solat dan dipandang janggal sedangkan solat itu wajib bagi setiap orang Islam yang berkuasa. Namun digagahi juga kerana mengenangkan ianya tanggungjawab yang wajib ditunaikan sebagai seorang Islam.


*********


Sabda Rasulullah SAW  "Islam itu dimulai dalam keadaan asing, dan suatu saat akan kembali menjadi asing. Maka beruntunglah orang-orang yang asing”

Sahabat lalu bertanya “Ya Rasulullah, Siapakah orang asing itu ? Rasulullah menjawab ”Itulah orang yang berbuat baik di waktu manusia berbuat kerosakan

H.R. Muslim 




Sahabat yang dirahmati Allah, mari mengembalikan cara hidup Islam. Kerana Islam bukan sekadar agama semata. Islam adalah cara hidup lengkap.
Moga kamu, saya dan kita semua diteguhkan hati bermujahadah dalam kembali kepada fitrah Islam.
Ameen.

2 comments:

AJ Nismihan said...

kadangnya,
syaitan kecil yang membisik-bisik dalam penuh halus itu lebih kuat dari tiang seri iman yang kadangnya tak cukup tegak berdiri lagi.
Aku sendiri kadang hanyut
mengesok dan bertidak apa dalam mengelak malu dunia yang bisa buat akhirat aku lebih memalukan.
itu cukup perit bukan?
dan aku mahu keluar dari sakit ini moga yang hujungnya nanti aku bisa senyum dalam penuh redho.

terima kasih untuk pesan ini sahabat ku Yusuf.
ah, andai aku bisa kuat seperti kamu.
andai aku bisa sekuat mualaf yang kental pegangnya...
andai aku kuat seperti yang muhahid lain...
ah
andai aku lebih berusaha, bukan?

Aku said...

terima kasih yusuf ..


salam eiduladha

You may interest

Blog Widget by LinkWithin