Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Sunday, October 17, 2010

Fitrah

Seorang sahabat saya berkesempatan utk bertugas sebagai pembantu di wad bersalin sebagai sebahagian dari latihan praktikal.

Bertugas melihat dan menyambut kelahiran merupakan saat yang sangat mengharukan memandangkan ianya salah satu keajaiban Tuhan dalam proses penciptaan manusia.

Menurut sahabat tadi, setiap bayi yang lahir tak kira Islam atau bukan, beliau akan alunkan kalimah Allah - azan dan iqamah sebagaimana yang disyariatkan kepada setiap anak2 yang lahir dalam fitrah.

Setidak2nya perkataan pertama yang didengarinya adalah Allah dan semoga biarpun dianya bakal dibesarkan oleh keluarga bukan Islam kemudian namun dengan izinNya satu hari nanti kanak2 terbabit akan menjadi manusia yang mencari dan kembali kepada fitrah Islam.


Ya Allah, jadikan kami hambaMU dari golongan yang bersyukur.
Ameen



 "Dan Tuhan melahirkan kamu dari perut ibumu tanpa mengetahui apa-apa pun. Dan (kemudian) diberinya kamu pendengaran, penglihatan dan hati supaya kamu bersyukur." 

Surah An-Nahl : 78

3 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum yusuf..

antara anugerah Allah ialah mendekatkan diri kita dengan asal usul kita sebagai manusia.

justeru, penjawat tugas menyambut hidup insan baru adalah amat mulia dan cukup istimewa..

lumut said...

saya teringin nak tgk saat tuh....

awk jaga diri yusuf...

Anonymous said...

kecil pun ia, tetap satu yang besar pada jalan Allah kan sahabat.
Alhamdulillah,
sekurangnya, dia ada buat sesuatu dari yang tidak ada.
dan kita?
ah
maksud aku, dan aku?

semoga, ada kesempatan kita sumbang satu dua yang kita mampu untuk buat hijau mekar agama kita itu lebih segar kan sahabat.

dan fitrah kejadian kita sendiri adalah mencari yang baik.

terima kasih untuk peringatan dari kamu.

Alhamdulillah.

dan kamu, yusuf
aku doakan yang baik dan barakah itu melimpah ruah nya atas kamu dan keluarga kamu.
semoga, yang ranum dan segar itu jadi jamuan kamu dengan penuh sihat dan ketenteraman iman.
insya'Allah
Ameen

You may interest

Blog Widget by LinkWithin