Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Thursday, June 3, 2010

Holy water

Bertahun2 masyarakat Islam di Malaysia diperbodohkan dengan dakyah kononnya holy water milik Katholik merupakan air yang disihir dan menyebabkan kesukaran mengucap dan membawa kepada murtad

Bertahun tahun juga kita mempercayai fitnah ini dan menyebarkannya tanpa usul periksa. Malangnya ianya disebarkan oleh orang Islam sendiri.

Pengajaran mengenai bahaya holy water disebut dan disebarkan dalam ceramah agama di madrasah dan masjid oleh ilmuan Islam tanpa usul periksa kesahihannya.

"Biarlah, lagipun kalau betul sekalipun holy water bukan air yang disihir, tak ada kena mengenanya dengan kita. Kita sekadar berwaspada"

pendapat itu seharusnya ditolak kerana Islam melarang kita menfitnah agama lain. Dan ini akan menyukarkan gerakan dakwah Islam itu sendiri.


“Hai orang2 yg beriman jika datang kepada kalian orang fasik membawa suatu berita maka periksalah dengan teliti agar kalian tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaan yang menyebabkan kalian menyesal akan perbuatan itu.”
Al Hujurat Ayat 6



> wakil peserta Interactive Dakwah Training 3 anjuran Perkim Ampang melihat dan menyentuh sendiri air holy water di Gereja Katholik St Peter  - holy water dikatakan 'disihir' untuk memurtadkan masyarakat muslim <


Pengajaran 

Sudah sampai masanya kita menghentikan fitnah ini. Dan janganlah kita takutkan generasi kita dengan fitnah sebegini sedangkan mereka (bukan Islam)  seharusnya lebih takut dengan kita kerana kebenaran dipihak Islam.


Fakta Holy Water

1. Penganut Katholik tidak meminumnya
2. Digunakan untuk upacara pembaptisan dan blessing (sebelum memasuki gereja)
3. Ditambah (sekiranya berkurangan) dengan upacara meletakkan lilin suci yg didoakan oleh paderi pada sunday worship atau hari hari tertentu.
4. Air paip biasa
5. Hanya Ajaran Katholik mempercayai holy water sebaliknya Protestant dan lain lain tidak.


Sesungguhnya Islam telah terbukti benar.

Allahuakhbar

6 comments:

Mohd Shahrul Hafizi said...

MashaAllah.

myQza said...

TQ info :)

mamai said...

macam air yasin la juga...

dayah said...

tahu berita ni. menakutkan. mg ramai org sedar dan berhati2

Anonymous said...

Aslmkm Yusuf.
Lama ya kita tdk saling ketemu .. tp kalau tinggal komen,insya Allah Kak G berkunjung balas.
Teruskan segala usaha murni kerana Allah ya.

KABAKOGA said...

thx,
penting info ni..
mase kecik2 pun kene gak cam ni..
huhu

You may interest

Blog Widget by LinkWithin