Disclaimer

This blog is just for sharing an idea, fact and opinion regarding comparative religion studies. Author has no intention to mocking or insult others. Interested parties, may reproduce or quote materials published unconditionally.Comment should be accompanied by names or pseudonyms. Anonymous postings and those contains profanities and obscenities with intention to insult others will be rejected. Do provide any feedback or comment at the bottom of entry.



Blog ini adalah nota pengalaman dan perkongsian untuk diri penulis dalam menjalani kehidupan dan dakwah perbandingan agama. Tiada niat untuk menghina atau memalukan mana mana pihak. Sekiranya mempunyai cadangan atau pendapat membina, adalah dialu-alukan utk berkongsi. Sebarang artikel dan tulisan di blog ini dibenarkn diulang siar tanpa syarat utk perkongsian. Blog ini juga melahirkan pendapat dan pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pandangan sebenar mana-mana pihak khususnya organisasi yang disebut dalam tulisan blog ini.





Sunday, June 20, 2010

Buddhism

 Sepintas lalu

Perkataan Buddhism diambil dari perkataan Budhi yang bermaksud 'sedar' dan Buddhism boleh disebut sebagai falsafah kesedaran/awakening. Falsafah ini berdasarkan pengalaman Siddartha Gautama, juga dikenali sebagai Buddha.

Buddha bukan Tuhan. Buddha tidak pernah mengaku dirinya Tuhan, anak Tuhan mahupun pesuruh Tuhan. Konsep Buddha sebenarnya merupakan pencapaian seseorang dalam mencapai makam tertinggi yakni Enlightenment atau kesinaran. Bilamana seseorang mencapai Buddha, maka mereka tidak perlu lagi melalui pusingan fasa kehidupan dan dihidupkan kembali.




Alkisah Buddha

Tidak dipastikan samada kisah ini sahih atau tidak namun kisah ini begitu popular dikalangan pengamal Buddha.

Diceritakan oleh Sami Tuan Shree dari Sack Kia Enh Temple, Melaka

Siddartha Gautama perupakan putera raja. Suatu hari bapanya menilik nasib mengenai masa depannya. Diberitakan, Putera Siddartha Gautama akan menjadi seorang manusia yg hebat. Dan akan meninggalkan takhta dan istana satu hari nanti. Untuk mengelakkannya dari meninggalkan istana, bapanya diminta menghalang puteranya dari melihat 4 perkara.

1. Kelahiran
2. Kematian
3. Kemiskinan
4. Kelaparan

Selepas beberapa lama Siddartha tinggal di istana, satu hari beliau telah curi2 keluar dari istana dan terlihat semua 4 perkara tadi. Beliau mengambil keputusan meninggalkan istana utk mencari kebenaran.

Sejak itu, beliau berkelana ke seluruh tempat. Beliau membawa bekas makanan utk meminta makanan dari orang kampung.

Perkara ini sebenarnya mengesahkan bahawa beliau sendiri sebenarnya bukanlah pengamal vegetarian. Ini kerana, beliau akan memakan apa saja makanan yg disedekahkan kepadanya termasuk daging.Jadi, Buddha sebenarnya BUKAN vegetarian.

Hal ini diceritakan kepada saya oleh seorang sami Buddha dari Sri Lanka bernama Shree. Menurutnya, beliau sendiri bukanlah pengamal vegetarian. Namun, seseorang sami itu boleh memilih utk menjadi vegetarian atau sebaliknya. Terpulang kepadanya. Dan Ajaran Buddha tidak MEWAJIBKAN mengamalkan vegetarian.


Siapa Tuhan?

Bagi pengamal Buddha, mereka tidak mempercayai kewujudan Tuhan. Kebanyakan mereka adalah free thinker.

Buddhist tidak mempercayai kewujudan Tuhan kerana percanggahan pendapat manusia. Ini kerana ada yang berpendapat Tuhan sebagai lelaki dan sebaliknya. Buddhist mengambil jalan tengah yakni tidak menyebelahi mana2 hatta memperakukan kewujudan Tuhan.

Kedua, bagi Buddist, kepercayaan kepada Tuhan tidak perlu berdasarkan bukti2 sains yang mereka percaya bahawa Tuhan tidak wujud beratus tahun lalu.




Sumber : Good Questions Good Answer by S. Dhammika 

& Encik Shree (Sami Kuil Seck Kia Enh Melaka)







End of Part 1



4 comments:

ibnu_maulub said...

salam sahabat..
teruskan menulis berkaitan dengan perbandingan agama...
teruskan perjuangan.. ;D

Sang Harima said...

hmm.. Nice info! teruskan menulis.

Gua dulu ada rakan India, cool je makan daging.. orang panggil dia India berdosa hehe..

mamai said...

tidak semua perkara kita perlu sembunyikan dan itulah kesilapan yang dilakukan oleh kita

K2r~90 said...

weh teringat aq sejrah hehe nice entry

follow

You may interest

Blog Widget by LinkWithin